Wat een bevalling. - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu Wat een bevalling. - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu

Wat een bevalling.

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Juli 2007 | Ghana, Nkoranza

Hallo allemaal!

Er is weer een hoop te vertellen, dus ga er maar even voor zitten. Afgelopen zaterdag was toch wel een van mijn meest gedenkwaardigste dagen in Ghana moet ik zeggen! Aan het einde van de ochtend kwam Ineke (oprichtster Hand in Hand en arts in het ziekenhuis) naar ons (Karlijn en ik) toe en vroeg of we misschien mee wilde met haar naar het ziekenhuis om een keizersnede te zien. Na wat overleg besloten we mee te gaan omdat ons dit toch een unieke kans leek om dit eens een keer mee te maken. In nederland mag je dat natuurlijk nooit!

Dus wij met Ineke mee. In het ziekenhuis kregen we haarnetjes, mondkapjes, andere schoenen en jassen aangereikt. Echt we leken net echte dokters ;) Inmiddels begon ik mijn eerste twijfels te krijgen of het toch wel zo'n goed idee was om mee te gaan. Het mondkapje rook echt naar zo'n typische ziekenhuis lucht en ik voelde me nu al misselijk worden. Maar goed, ik wilde natuurlijk niet flauw doen en ging dapper mee naar binnen. Daar lag de aanstaande moeder al op de operatietafel. Na wat voorbereidingen ging dan het mes er in.
In een woord: GADVERDAMME!!!!! Ik wist al dat ik niet gemaakt was om dokter te worden maar nu wist ik het helemaal voor de volle 300% zeker. Aan de andere kant was het ook wel facinerend om te zien dus ik besloot te blijven kijken. Ik vond het wel leuk om de baby nu ook echt geboren te zien worden, al voelde ik me wel een beetje slapjes worden. Nadat er een kerngezond meisje in de weegschaal werd gelegd vond ik het mooi geweest en wilde naar de deur lopen. Maar die kon ik niet meer vinden :( alles werd zwart en precies je raadt het al ik ging onderuit midden in de operatiezaal. Alle aandacht ging nu opeens van moeder en baby naar mij en ik werd op een brancard gelegd en.... keihard uitgelachen natuurlijk.

Een paar minuten later wilde ik toch wel weer naar binnen om de baby te zien. Dat mocht, op een voorwaarde, en dat was dat ik op mn eigen benen bleef staan. Wat een ontzettend lief, mooi, klein meisje lag daar, nog geen 10 minuten oud. Echt zo gaaf! Wel een beetje zielig dat ze gewoon op een tafeltje werd gelegd en naar de zaal gereden werd en ze haar gewoon lieten liggen in afwachting tot de moeder weer op zaal kwam. Mijn verborgen moedergevoelens kwamen meteen naar boven natuurlijk! Dus heb haar een beetje zitten knuffelen tot haar moeder weer terug was.

Toen kwam Ineke melden dat er een tweede keizersnede plaats zou vinden, of we nog een keer wilde kijken? Ben toch maar weer mee gegaan. Deze keer zou het toch wel meevallen, ik had het immers al een keer gezien. Nou dat deed het ook wel. Ik werd er nog steeds beroerd van om te kijken maar ik bleef tenminste overeind. En dit keer was het een joekel van een jongen die geboren werd. Weer meegelopen naar de zaal en gewacht op de moeder. Daar lag nog een ander jongentje van 2 weken oud, die zijn moeder overleden was en de rest van de familie hem niet opgehaald heeft. Ontzettend zielig vond ik hem dus die hebben we ook maar even plat geknuffeld.

De volgende dag is Karlijn nog even gaan kijken in het ziekenhuis hoe het iedereen verging. Alles ging goed alleen voor het jongetje dat die dag er voor geboren was, was er slecht nieuws. Hij was evenals zijn moeder besmet met HIV. Heel vreemd om te bedenken dat dit jongetje niet ouder zal worden dan een jaar of 5/6. Triest, maar zo gaat dat hier helaas te vaak. Vandaag ben ik nog even terug geweest om te kijken. Alles was goed gelukkig.

Voor diegene die net als ik niet zo goed tegen bloed enzo kan.... bedenk je even voordat je naar de foto's kijkt!

Veel liefs, San

  • 09 Juli 2007 - 13:21

    Gabrielle:

    Heejj sanne!!

    Zoow ik tik eem x voor het eerst ik berichtje ;)

    Wat een verhaal weer, haha moest stiekem ook wel een beetje lachen ;) zag het helemaal voor me in het ziekehuis!
    Wel gaaf dat je zoiets mag mee maken.. dat zou je hier inderdaad nooit zomaar even gevraagd worden!

    Nou ik heb onder tussen ook lekker vakantie! Ga aanstaande vrijdag eerst een weekendje naar londen en daarna (waarschijnlijk) naar kroatië!

    Maar ik wacht weer op je volgende verhaal ;)

    xxx


  • 09 Juli 2007 - 13:22

    Leonie:

    Wow dokter Sanne,

    wat een onwijs gave ervaring.ik lees je verhalen altijd met veel plezier. En als je ons weer komt vergezellen in Maastricht dan gaan we onder het genot van een lekker biertje weer even bijkletsen. hele dikke kus Leonie

  • 09 Juli 2007 - 15:24

    Jerney:

    WOW! Wat super kick boem lauw! Echt te gaaf en zeker ook dapper van jou als "niet zo heel goed tegen bloed kunner"! Blijf zeggen dat ik trots op je ben, maar toch is het zo :P Als je de kans krijgt, geef dat zielige jongetje dan ook maar wat extra knuffels van mij!

    Dikke knuf ook voor jou!

  • 09 Juli 2007 - 16:06

    Claudia:

    Zoiets maak je in Nederland inderdaad niet mee, nee. Maar wel heel gaaf!

  • 09 Juli 2007 - 16:07

    Anette:

    Weer een heerlijk smeuig verhaal voor ons. Je zal Nederland in het begin wel saai vinden.
    In Ghana ligt lief en leed weel heel erg dicht bij elkaar en als ik jouw verhalen lees dan besef je pas hoe bevoorrecht we hier zijn.

  • 09 Juli 2007 - 16:22

    Ria:

    Zuster Clivia, voor Verpleegkundige of dokter ben je dan wel niet in de wieg gelegd, maar dat er in jou een geboren mama schuilt weet ik wel zeker!!!!!!!!
    liefs

  • 09 Juli 2007 - 17:13

    Marjannie:

    WOW, wat een enorm bijzondere ervaring lijkt me dat :) Maar misschien is 2 keer wel genoeg of niet!?!? haha! Wel heftig hoor al je verhalen, erg indrukwekkend! Hoe lang zit je daar nu eigenlijk nog?
    KUS

  • 09 Juli 2007 - 18:16

    Ina En Henk:

    Nou Sanne dat was wel even schrikken. Overigens het uniform staat je goed hoor. Voor Ina is zoiets gesneden koek maar ik reageer precies zo bij het zien van zoveel bloed. Overigens het zit er bijna voor je op. Wij genieten steeds weer van je verhalen en wensen je nog veel sterkte en natuurlijk ook plezier in deze laatste weken.

  • 09 Juli 2007 - 19:35

    Helen:

    Had ik je net de naam Florence Night/van de Kamp gegeven,lig je daar helemaal total los!!! Hoe moet dat nou verder??
    Vond je het niet prachtig?
    Een bevalling via natuurlijke weg is nog mooier hoor. Mocht ik ooit nog eens bevallen,dan mag jij erbij zijn,HA HA
    Meissie,weer een ervaring rijker,toch?
    Hoe is het nu met ons zieke meiske. Denk je dat ze het gaat redden om alsnog naar Accra te gaan??
    Ik hoorde van je moeder dat het wel wat beter met haar ging.Ik hoop toch zo dat het goed komt met haar. Ook al zit ik op een grote afstand,je denkt er toch wel dagelijks aan.
    Sanne, tot het volgende berichtje en geniet want de tijd gaat zoooooo snel !!!! Dikke knuffel van mij.

  • 09 Juli 2007 - 23:06

    Martin:

    Hoi Sanne,

    Wat een verhalen, zeg!! Je zal het enerverende leven wat je nu leidt wel gaan missen, denk ik. Ik hoop dat je de laatste weken van je verblijf in Ghana net zulke ervaringen kan opdoen. Ik blijf je volgen en tot over een week of vier.

    Groetjes, Martin.

  • 10 Juli 2007 - 11:57

    Sjoerd:

    Yo sanka, wat een bericht weer zeg... echt bloederig!:p Gelukkig dat het alleen bij flauwvallen is gebleven... ik zou er denk ik ook niet tegen kunnen!

    Wel een mooie ervaring lijkt het me om zoiets mee te mogen maken... Echt zielig voor dat jongetje zonder familie, raar hoe dat gaat dan eigenlijk! Hier gaat een hele familie mee naar de bevalling, daar was die vrouw waarschijnlijk alleen en ook nog eens overleden :(

    Hoe gaat ie verder met je? Al weer helemaal genezen?

    Met mij gaat het goed, heb vanavond mijn diploma uitreiking... Ben nu echt helemaal klaar met school! Echt lekker is dat... Op het moment zit ik wel dit bericht op school te typen, gezien ik thuis geen internet heb :P

    Maar ja, ik ga er weer vandoor... Spreek je snel! liefs, Sjoerd

  • 10 Juli 2007 - 15:25

    Paps.:

    Wat heb jij weer een verhalen en wat maak jij een weer dingen mee.Echt een SISTER Sanne. Als jij terug bent verveel jij je eigen hier te pletter!!!!! Ik denk dat jij met het dispuut maar moet afspreken dat zij jou regelmatig iets laten ondervinden en iets moeten laten doen wat jou hier wakker houdt. Dus dame's van het dispuut denk alvast maar wat voor haar. Kus en geniet nog met volle teugen daar in het warme Ghana.

  • 10 Juli 2007 - 17:19

    Jessica:

    Hee Sanne! Wat leuk dat je 2 bevallingen bij hebt gewoond. En goed dat je toch een 2e poging waagde na het flauwvallen. Niks om je voor te schamen: ook ik als bijna-dokter (nog 2 weken!!) moet nog geregeld even gaan zitten tijdens operaties. Erg handig als je staat te assisteren!! Haha!
    Zet 'm nog even op, ook voor jou zit het er bijna op. Ik begin maandag aan mijn laatste weekje in Damongo. Heel raar. Ik hoop dat ik je nog kan zien in Nkoranza maar ik laat het je weten!
    Succes en blijven genieten he!
    Kus Jessica

  • 11 Juli 2007 - 13:11

    Wietske:

    Hey Sanne!!

    Ik herinner me nu pas weer dat je een site hebt! Wat een verhalen joh! Ik heb hetzelfde gezien in Malawi! Ik ben benieuwd naar al je foto's straks! Het is wel saai zo hier hoor! Gelukkig heb ik over 4 weken ook vakantie. Als jij dan nog niet terug bent zie ik je eind augustus weer! Geniet er nog lekker van en tot snel!

    Liefs Wietske

  • 12 Juli 2007 - 10:59

    Opa & Oma:

    Hallo Zuster Ursula. Het lijkt net echt op de foto. Maar zal je zeggen 't was ook echt. Wat een beleving, zoiets zal je nooit meer meemaken, en dan twee keer. Je bent een kanjer dat je dat heb gedurfd. Gezellig dat we je zaterdag nog hebben gesproken. Knuffel de kindjes maar goed, dat korte tijd dat je nog daar bent. We zien naar je thuiskomst uit. Geniet maar van de laatste weken, dat je daar nog bent. Hier is alles oké. Veel liefs en knuffels xxxxxxx

  • 16 Juli 2007 - 17:34

    Ellie En Hennie:

    Hoi Sanne,

    Jij maakt daar ook van alles mee.In vier maanden meer dan anderen in een heel leven. Nog even en je mag zelf opereren of bij een bevalling vroedvrouw zijn. Natuurlijk moet je dan wel eerst tegen bloed kunnen, maar dat went vanzelf. We zijn heel benieuwd wat je in de laatste weken nog meer gaat meemaken.

    Groetjes Ellie en Hennie.

  • 16 Juli 2007 - 18:51

    Wilma En Claudia:

    hoi zuster Sanne, het staat je wel hoor dat uniform...en ach het tegen de vlakte gaan hoort er gewoon bij.wat een prachtige foto's weer en wat een verhaal!!twee bevallingen bijwonen...wat een "hoepetoepie's"he! indrukwekkend allemaal. jij gaat weer bijna terug en wij verdwijnen a.s. maandag uit houten. maar we blijven je volgen hoor!! lieve Sanne geniet nog even daar en kom gezond weer terug. je krijgt een dikke knuffel van ons!
    groetjes van wilma, kees en claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2007

Welkom in ons kikkerlandje!

31 Juli 2007

Cadeautjes uit Holland!!!

26 Juli 2007

Bye Bye Yoo Nkoranza

19 Juli 2007

Meet my children

09 Juli 2007

Wat een bevalling.
Sanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 18020

Voorgaande reizen:

08 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: