Bye Bye Yoo Nkoranza - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu Bye Bye Yoo Nkoranza - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu

Bye Bye Yoo Nkoranza

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Juli 2007 | Ghana, Nkoranza

Hoi allemaal!!

Je gelooft het niet maar hier was ik alweer. Er is ook gewoon te veel te vertellen!!

Vorig weekend ben ik samen met 2 collega vrijwilligers naar Lake Bosumtwi geweest. Een prachtig meer ontstaan door een meteorietinslag net onder Kumasi.
We kwamen echt in een paradijsje terrecht. Het guesthouse was super mooi aangelegd tegen een berg op met een mooie tuin, hangmatten, strandje en een restaurantje waar we heerlijk onden eten. Echt een verademing om daar 2 dagen te zitten. Beetje jammer dat de grootste spin die ik ooit in mijn leven heb gezien besloot om in onze kamer te gaan zitten. Maar goed voor alles is een oplossing zo ook voor de spin.

Zondag avond waren we weer terug in Nkoranza en begon mijn laatste weekje. Eigenlijk een beetje aanrommelen en veel kleding wassen in mijn emmertje (jeeej).

Het is tijd voor een paar updates. Ik kan me zo voorstellen dat jullie benieuwd zijn naar hoe het met Batchisu gaat. Vorige week besloot ik om Abraham maar eens te bellen om te vragen hoe het ging. Het ging goed met Batchisu alleen kon ze niet meer naar Accra. Na wat doorgevraagd te hebben bleek dat hij te horen had gekregen dat er geen plek meer was voor haar. Op mijn vraag wat hij nu dan met haar ging doen zei hij dat er nieuwe vrijwilligers zouden komen en dat die voor haar zouden gaan zorgen. Dat leek me niet zo'n goed idee dus ik ben wat telefoontjes gaan plegen. Uiteindelijk kreeg ik het telefoon nummer van een meisje dat in een nutrition center vlakbij Tamale werkt. Dus ik haar gebeld en daar hadden ze plek voor haar!! Abraham weer gebeld en gezegd dat als ik volgend weekend heen ga Batchisu mee terug zou nemen en naar dat centrum zou brengen.

De volgende dag belde ik Femke om te vragen of zei wist hoe we aan AIDS-remmers zouden kunnen komen en hoeveel dat dan zou gaan kosten toen ze me vertelde dat Abraham morgen (donderdag) naar Accra zou vliegen met Batchisu!!! Dus Abraham maar weer gebeld om te vragen wat dat te betekenen had. Bleek dat ze toch nog plaats hadden gehad in Accra en dat Abraham er niet aan had gedacht om mij ook ff in te lichten. Heb hem toen maar even verteld dat ik dat toch niet zo aardig vond aangezien ik er de afgelopen 5 weken ook constant mee bezig ben geweest. De boodschap was duidelijk en de volgende dag belde hij meteen om de vorderingen door te geven.
Inmiddels is Batchisu dus in Accra. Het is een gespecialiseerd weeshuis voor AIDS-kindjes en ze zal er waarschijnlijk ongeveer een jaar blijven. Als ik in Accra ben vlak voor ik weer naar huis vlieg, ga ik haar opzoeken en zal ik natuurlijk weer foto's plaatsen.

Punt 2 is dat het kledingpakket dat pap en mam en aantal buren en vrienden hadden opgestuurd aangekomen is in Tamale. Zaterdag ga ik het ophalen en dan breng ik het zondag naar Damongo. Ook hiervan zal ik foto's plaatsen.

Zometeen ga ik voor de laatste keer de markt op. Ik zal meteen een Twi-cursus voor beginners toevoegen. Dit is hoe het ongeveer gaat:

"Maache" (goedemorgen)
"Yoo" (gewoon een reactie)
"Wo ho ten sen?" (hoe gaat het)
"Me ho ye" (goed, dank je)
"Sister Ama Wohe?" (waar is Liane?)
"On ko traveling" (ze is op reis)
"wohe" (waarheen?)
"On ko Burkina" (naar Burkina Faso)

Dan kom je ter zake:
"Mepa wo kyew, paano te sen?" (hoe duur is het brood?
"5 thousand" (5 duidzend cedi)
" Mepa wo kyew 10 thousand" (ik wil graag voor 10 duizend kopen)
"yoo" (weer gewoon een reactie)
"Medase way" (heel erg bedankt)
"bye bye yoo" (dag)
"Bye bye yoo" (dag

Onderweg hoor je dan constant het volgende: "Akosua!!!!, Akosua!!!! (mijn Twi-naam)
"bra! bra! bra!" (kom)
"On ko he?" (waar ga je heen)
"me ba, me ko internet/Hand in Hand (ik kom al, ik ga naar het internetcafe/Hand in Hand)

Ik ga het nog missen om iedereen die je tegen komt gedag te moeten zeggen en uit te leggen wat je doet!

Hier onder heb ik foto's geplaatst van Lake Bosumtwi.

Liefs, Sanne

• 26 Juli 2007 - 15:38

Sjoerd:

goed hoe jij je inzet zeg... wat een initiatief en wijsheid ook (dat je die persoon op zijn fout wijst).
    Je zult wel erg veel geleerd hebben daar! Het zal wennen zijn om weer in Nederland te zijn en terug te komen in je oude gewoonten...

Al vind ik het wel heel gezellig als je er weer bent!!! Zullen we nog een verhaal van je kunnen verwachten of was dit je laatste?
    Ik ben benieuwd!!!
    Alvast een goede reis toegewenst...

Veel liefs,

Sjoerd

• 26 Juli 2007 - 15:55

Heidi En Arn:

Geniet nog van de laatste 2 weken en alvast een veilige terugvlucht. Wij gaan de komende weken op vakantie, maar horen ongetwijfeld via Jerney nog wel meer ervaringen. Het was ontzettend leuk om alles te volgen. Voor jou in ieder geval een ervaring voor het leven.

Groetjes

Heidi en Arn

• 26 Juli 2007 - 16:38

Anette:

Aan de ene kant is het heerlijk dat je over twee weken weer thuis bent, maar je verhalen zal ik toch wel gaan missen. Ik zal dus maar vaak naar Maastricht moeten afreizen. Gelukkig is dat niet echt een straf.

• 26 Juli 2007 - 17:55

Ria :

Yoo Akosua,
    Wo ho ten sen?
    Nipa bey pepenem nson na eka.
    Kane no na y fre Oman.
    Beye opepe Aduonu.
    Oman panyin a odii no amim maa Yenyaa. Faahohie no ne.
    Bey bey Yoo.

• 26 Juli 2007 - 19:54

Paps.:

Hoi meisje.
    Laat ik het maar in het nederlands houden dan weet ik ook zelf wat ik zeg/schrijf.Het is weer een heel verhaal en wij worden op deze wijze goed op de hoogte gehouden. Ben benieuwd hoe het met Batchisu gaat en ook hoe de kids op de kleding en andere spullen reageren.
    Wij horen en lezen weer snel hoop ik.
    Kus XXXXXXXXXXXXX

• 26 Juli 2007 - 20:39

Helen:

Hoi die Sanne. Wo ho ten sen?? Hier gaat alles zijn gangetje.Yoo Ik zat net wel te bedenken dat ik je stukjes erg zal gaan missen. Vind je het geen goed plan om vanuit Maastricht door te gaan met je site?? Kunnen we een beetje afkicken met z'n allen.Yoo Weet je trouwens wel zeker dat je terug wilt?? Het is in Nederland n.l. een waardeloos weertype en als ik dan je foto's zie van Lake Bosumtwi met die heerlijke hangmatjes zou ik me nog maar eens achter mijn oren krabben.Yoo
    Maar natuurlijk is het heerlijk om je weer te zien.Yoo
    Ben heel benieuwd hoe de kindjes reageren op de bewuste doos. Leuk dat je er foto's van gaat nemen.Yoo
    Ik neem dus aan dat we nog een berichtje kunnen verwachten.Yoo
    Ik hou iniedergeval de site in de gaten. Meissie geniet de laatste dagen nog even en ik hoop dat die spinvrij blijft of draai je je hand er niet meer om????? Brr,Brrrr
    Bye Bye Yoo en een dikke kus!!!!!

• 26 Juli 2007 - 23:05

Martin:

Sanne en spinnen........... Dat gaat niet samen!! Geniet nog van je laatste week.

Groetjes, Martin

• 27 Juli 2007 - 20:03

Jerney:

Heej San!

Fijn om weer eens een update te hebben al ben jij nu veel verder dan we die eerste week hebben kunnen komen. Het enige wat ik nog weet is ekom de me en sukom de me en dat heb je hier niet echt nodig :P Kom je snel opzoeken als ik terug ben van vakantie, veel plezier nog de laatste dagen!

Dikke knuf, Jern

• 29 Juli 2007 - 17:40

Opa & Oma:

Hallo lieverd zo te lezen ben je in 't paradijs geweest, alleen Adam zal je wel niet gezien hebben. 't Was daar natuurlijk prachtig, wat zal je mooie foto's hebben. We hebben begrepen dat je Batchisu weer onder je hoede hebt genomen, klasse hoor. Maar Abraham had je daar over moeten inlichten, je had al zoveel voor haar gedaan. Fijn dat ze nu weer in Accra is in goede handen. We hopen voor haar dat ze goed opknapt. En nu gaat je laatste week in, en maak er een leuke vakantie van. Wat zullen we blij zijn dat we je een dikke knuffel kunnen geven. Meiske heel veel liefs tot in Nederland. Kusjes van Opa en Oma. xxxxx