Meet my children - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu Meet my children - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu

Meet my children

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Juli 2007 | Ghana, Nkoranza

Hallo allemaal!!!

Ik had al een aantal keren een verzoek gekregen om eens over het dagelijks leven en de gebeurtenissen in Nkoranze te schrijven. Maar er gebeurde elke keer zoveel dat het er nog niet echt van gekomen was. Dus dat gaan we nu even doen.

Iets wat regelmatig voorkomt in Nkornaza zijn slangen. En niet zo maar een klein slangetje, nee cobra's en mamba's van 1,5 meter en langer. Meestal als zo'n ongewenste bezoeker opgemerkt wordt ontstaat er een grote opschudding. Zo ook vorige week vrijdag. Toen zat er een grote cobra op het dak van het huis van Bob en Ineke. Patrick (een van de caregivers) kreeg het voor elkaar om hem met een stok van het dak te meppen terwijl de rest er omheen stond te schreeuwen en stenen gooide. Eenmaal op de grond werd ie dan echt vermoord en op het gras gelegd zodat we hem konden bekijken. Iedereen bleef op gepaste afstand, een teken van respect. Buiten dat vond ik het gewoon een griezel. Dit ritueel vindt zo 1 keer per week plaats. En dat zijn dan alleen de slangen die we vinden. Moet er maar niet aan denken hoe veel er dan wel niet moeten zijn die we niet zien.

Volgens mij had ik al een keer verteld dat iedere vrijwilliger 3 kinderen toegewezen heeft gekregen waaraan extra tijd en aandacht besteed moet worden. Mijn kids zijn 3 meisjes; Yaa Yaa, Innocentia en Alice. Yaa Yaa is doof en ook geestelijk gehandicapt. Ze is een van mijn favorieten en ik vind het leuk om tijd met haar door te brengen. Meestal gaan we een stukje lopen, cola drinken of crackers eten (Yaa Yaa's favoriet). Ze vind het fijn om handen vast te houden en het zwemuurtje vind ze helemaal geweldig. Dan zie je haar rond hoppen op haar billen door het water en het is ook eigenlijk alleen dan dat ik haar zie lachen.

Innocentia en Alice zijn wat moeilijkere gevallen. Ze zitten allebei in een rolstoel en zijn volgens mij in ieder geval autistisch. Ze reageren eigenlijk nauwelijks op iets, behalve muziek. Dus wat doe je dan... dan ga je liedjes zingen. De reactie die je dan krijgt is dat ze in hun rolstoel heen en weer gaan zitten schommelen. Daar stoppen ze mee zodra je ophoudt met zingen. Vooral Innocentia is enthousiast. Ik heb ontdenkt dat als je "haleluja" zingt ze dit constant nazegt. Dus zo ongeveer 2 of 3 uur in de week zing ik liedjes en hoor je regelmatig keihard "HALELUJA" over het terrein. Wat wel grappig is aan Alice is dat ze ontzettend harde scheten laat altijd. Vooral tijdens het eten (ja heel fijn is dat) Heel Hand in Hand trilt op z'n grondvesten als Alice een scheet laat. Onvoorstelbaar dat dat uit zo'n dun meisje komt!

Dan is en nog Michael. Niet een van mijn kinderen maar wel een waar ik onwijs gek op ben. Michael is hyperactief en roept de hele dag "AAAIIII, AAAAIIII". Hij heeft ook een geestelijke beperking. Het is net een aapje. Hij komt altijd op je af gerend met zn armen omhoog en als je hem dan oppakt klemt hij zich gelijk vast om je heen. Je hoeft hem niet een meer vast te houden, hij blijft gewoon hangen. Kusjes geven vind ie ook erg leuk, maar handiger nog; hij wordt er rustig van.

Ik heb geprobeerd om foto's te maken, maar mijn batterijen waren op :( en de batterijen die je hier kunt kopen zijn niet te gebruiken. Resultaat is dat niet alle kinderen nog op de foto staan. Maar zodra het gelukt is zet ik die natuurlijk ook op de site.

Volgende week is mijn laatste week bij Hand in Hand. Vrijdag is mn laatste dag. Daarna ga ik nog even terug naar Damongo en als laatste hoop ik nog een paar dagen te kunnen relaxen aan het strand.

Jullie horen weer snel van mij!

Kus, Sanne

P.s. Zal voortaan beter op mn spelling letten ;)

  • 19 Juli 2007 - 15:18

    Helen:

    O Sanne je moest eens weten. Ik heb om mezelf zo"n lol gehad. Ik zal je vertellen waar het overging. Jij beschrijft over die vieze dikke lange cobra die op een huisje zat en even later zijn of haar laatste adem uiblies. En je staat erbij en kijkt ernaar. Dan ik vanmorgen. Ik doe mijn voordeur open en zie een spin(netje) wegschieten. Als je weet hoe bang ik voor spinnen ben dan begrijp je ook dat die wel morsdood moest. Dus op spinnenjacht. Mijn hele bezemkast uitgezocht naar alle bruikbare instrumenten om die ziel te doden. Echt Sanne,ik lieg niet maar ik ben 3 kwartier bezig geweest met het zweet in mijn handen en verder overal waar er maar zweet kan zitten. Maar dood hoor!!
    En dan open ik jou mail en lees die hele story van die cobra. Ik dus echt niet naar Ghana. Maar dat zal je na mijn verhaal ook wel begrijpen. Lachen.
    Je hebt trouwens hele leuke lieve kindjes om voor te zorgen hoor. Geniet er nog maar even van want het gaat nu wel heel snel. Troel,hou je haaks en een dikke kus van mij. Helen.

  • 19 Juli 2007 - 15:31

    Zammy.:

    Hoi lief baasje. Daar ben ik dan weer. Ik vind dat je nu lang genoeg weg bent geweest hoor. Ik staar elke avond naar je foto en besnuffel hem ook maar je luchtje gaat er zo langzamerhand wel af. Trouwens je batterij was ook al leeg(of was die van je fototoestel???ha ha
    Tot gauw he. Gaan we lekker rennen. Misschien komen wij ook een cobra tegen. Lijkt me gaaaaaaafffffff. Lieve Sanne ,poot en lik van mij.
    Zammy.

  • 19 Juli 2007 - 15:52

    Paps:

    Hoi Meisje.
    Wat een verhalen over die slangen. Maar goed dat ik het niet wist van die enge beesten anders had ik helemaal geen moeite gedaan om te zien of ik nog even naar Ghana kon komen,maar het moest zeker zo wezen ha ha.Wat een scheetjes van kids waar jij voor werkt en als ik de foto's bekijk en de omgeving zie lijkt het mij helemaal te gek hoe het Hand in hand projekt is opgezet.
    Helemaal top. Het gaat nu wel opschieten maar zo als jij weet vind ik dat niet erg. Kan ik jou weer knuffelen.
    Nog één tip; kijk even je berichten na op typfouten voordat je het bevestigd want afsluiten met jullie hoeren van mij, nou liever niet ha ha ha. Dikke kus en tot bels.

  • 19 Juli 2007 - 16:34

    Claudia:

    Lijkt me heftig om dat zo mee te maken meis, maar ik vind het wel mooi om te lezen...

    Enneh, we "hoeren" van je? Kan je nu al geen normaal Nederlands meer? :P

  • 19 Juli 2007 - 18:37

    Bart:

    Hoi Sanne,
    Goh, ik had niet verwacht dat je ook "gewone" dagen hebt in Ghana ;) slangen enzo..
    Geniet van de laatste paar weken.

  • 19 Juli 2007 - 23:02

    Martin:

    Hoi Sanne,

    Was het niet gewoon een tuinslang.....??
    Ik heb hier zojuist een kikker uit de keuken verwijderd die het pand illegaal had betreden, maar dat haalt het niet bij die beesten die jij daart ziet. Maak er nog een paar fijne weken van en veel plezier op het strand. Je HOORT nog wel weer van mij.

    Groetjes, Martin

  • 20 Juli 2007 - 07:56

    Marjannie:

    Heeej Sanne! Echt iedere keer dat ik je verhalen lees denk ik, dat wil ik ook :) Wat ontzettend gaaf wat je daar meemaakt! Vind je het wel leuk om weer naar Nederland te komen strakjes?!?! Geniet nog even van ALLES daar, en maak veel fotos!!!!
    Liefs, Marjannie

  • 20 Juli 2007 - 18:24

    Jerney:

    Nu ik je verhaal lees bedenk ik me eigenlijk voor het eerst hoe veel ik al weer achter me heb liggen sinds ik vertrokken ben uit Ghana en het leven daar voor jou al zo lang gewoon is doorgegaan. Ik dacht dat ik het land een beetje kende maar dit is allemaal zo anders dan toen! Vind het wel leuk om te lezen dat onze multifunctioneel inzetbare Sanneke nog steeds multifuncitoneel inzetbaar is en eigenlijk nergens een steekje laat vallen, super! Ik zie je vast snel weer als je terug bent, eerst ben ik nog even op vakantie, helaas.. Maar gaat goedkomen!

    Dikke knuf, Jern

  • 20 Juli 2007 - 20:13

    Sjoerd:

    Hoi Sanne, wat een leuk verhaal weer... Komisch geschreven! Jeetje, griezelig hoor tussen die slangen...

    Ik zat te denken na jou verhaal of ik jou ooit heb horen zingen?!:S Zijn je zangkunsten erop vooruit gegaan? Ik ben benieuwd...

    Hoe vind je het om nu bijna weer naar huis te gaan? Heb je er zin in of had je eigenlijk nog wel wat langer willen blijven?

    Ik ben in ieder geval blij dat je weer terug komt naar Nederland... Gaan snel weer een keer afspreken, ok?

    Nou alvast een goede reis toegewenst! liefs, Sjoerd

  • 21 Juli 2007 - 08:24

    Hennie:

    Hoi San,

    Nog even en dan zit je avontuur er alweer op. We zullen je verslagen gaan missen (we gaan er echt even voor zitten). Wat een ervaring heb je daar opgedaan.

    We zien je binnenkort weer in levenden lijve. Geniet nog van de laatste dagen in Ghana, voor dat je weer naar het koude kikkerlandje vliegt.

    Groetjes en tot………… snel

  • 21 Juli 2007 - 09:49

    Nienk:

    Heej Sanne!


    Jeetje wat een verhalen weer zeg! En al die kinderen om je heen! Je lijkt wel een jonge lieve mama :)
    Geniet van je laatste paar daagjes in Afrika, rust lekker uit aan het strand en tot in Maastricht!

    Liefs, Nienk

  • 21 Juli 2007 - 15:12

    Opa & Oma:

    Hallo Sanne je hebt weer van alles meegemaakt. Vooral die cobra, geen kleintje. Hou je deur maar goed dicht, zoiets moet je buiten de deur kouden. Leuk wat te horen over de kids,waar je voor zorgt. Vooral Alice die veel lucht verliest, dat zeg ik toch nettjes he. En wat een schattige foto's met Michael.Leuk dat je zo goed met de kinderen kan opschieten. Nu meiske detijd schiet nu v oor je op, geniet er maar van. Vooral de laatste week die je voor je zelf houdt. Hier is alles oké met ons. Knuffel de kids maar goed, wij doen het jou als je weer thuis bent. Veel knuffels en liefs xxxxxxx

  • 21 Juli 2007 - 16:52

    Ria:

    alweer bericht 19 waar ik op reageer!
    Ik heb ze de afgelopen dagen nog eens op mijn gemak doorgelezen en ik kan maar tot 1 conclusie komen; wat kom jij met een enorme rugzak aan ervaringen thuis. Ik denk dat we kunnen spreken van een ZEER geslaagde tijd in Ghana.
    Wat het meest opvalt is dat je je in de begin periode behoorlijk druk kon maken over niet nagekomen afspraken die je met mensen, vooral Gahanezen, maakte en dat je overal zo de tijd voor moest nemen. Van even opschieten is geen sprake.
    Als er nu dingen anders gaan dan je gedacht of afgesproken had hoor ik je zeggen; "mam we zijn hier in Ghana". het is hier "small thinking" en "easy easy".
    Erg leuk om dat te merken hoe snel je je daar toch aan aanpast, je zult ook wel moeten anders heb je waarschijnlijk geen leven.
    Wat onveranderd is gebleven is jouw enorme inzet voor al die kinderen die op je pad zijn gekomen. Wat niet iedereen weet is dat je de afgelopen periode Batchisu niet uit het oog bent verloren en dat je haar en alle onwikkelingen op de voet volgt.

    Je hebt de kids precies gegeven waar ze zo veel behoefte aan hebben, liefde en aandacht!!!!!!!!!!!
    Ik weet zeker dat je ze je leven lang verder een plekje in je hart geeft, maar wat ik ook zeker weet is dat dat omgekeerd ook zo is!!!!!
    We kijken allemaal uit naar het moment dat we je weer in onze armen kunnen sluiten, speeking for my self..........ik kan niet wachten!!!!!!! Het mankeert er nog maar aan dat ik geen bedjes op het bord teken om er elke dag 1 weg te kunnen vegen, dat neemt niet weg dat ze in mijn hoofd staan gegrift, nog 17 nachtjes.
    Ik weet zeker dat je het ook weer heerlijk vindt om naar huis te komen, maar met gemengde gevoelens. Geniet daarom lieverd nog van elk moment.

    liefs, mam

  • 21 Juli 2007 - 17:42

    Gitta:

    Ow wat goed dat ik daar niet zit. Ik had ze allemaal mee genomen die schatjes. Wat een geweldig werk doe je daar. Sorry dat ik de laatste tijd niet zo veel van me heb laten horen maar ik denk wel regelmatig aan je hoor, en lees zeker de verhalen. Heel indrukwekkend allemaal. Hier in nederland mis je niet veel hoor. Myrna ik en roos zijn druk bezig met voorbereiden voor de inkom. Als je straks terug bent ligt er als het goed is een nieuw dispuutstruitje op je te wachten! Geniet nog van de tijd daar en geef ze een knuffel van me!
    Liefs,
    Gitta

  • 22 Juli 2007 - 20:49

    Camilla:

    Hi Sanne, I'm Camilla from Italy! I've read that you've been to pastor jhon's house in wulugu, is that right?!? I've understood just a little of what you wrote in this blog.. I'm going to be there on the 4th of agoust for 1 month (for volunteering in orphanage wulugu) and I would like to know more about your experience there! If you have time to answer me this is my e-mail address camillacolser@hotmail.com
    Thanks a lot
    cheers camilla

  • 25 Juli 2007 - 20:52

    Gabrielle:

    Heej sanne,

    Wat zijn de weken snel gegaan zeker?? Wanneer je precies terug komt weet ik niet maar aan alle reacties van mensen schiet het al aardig op..
    Geniet daarom nog even van ja laatste tijd daar :) wel gaaf wat je allemaal mee gemaakt hebt hoor en ook echt super hoe je je ingezet hebt voor iedereen!
    Liefs Gaab

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2007

Welkom in ons kikkerlandje!

31 Juli 2007

Cadeautjes uit Holland!!!

26 Juli 2007

Bye Bye Yoo Nkoranza

19 Juli 2007

Meet my children

09 Juli 2007

Wat een bevalling.
Sanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 18023

Voorgaande reizen:

08 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: