Mole en de eerste dip - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu Mole en de eerste dip - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu

Mole en de eerste dip

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 Mei 2007 | Ghana, Damongo

Nou, er is weer een hoop gebeurd dus de hoogste tijd om jullie weer eens bij te praten.

Afgelopen vrijdag zijn we met 2 kinderen naar het ziekenhuis geweest. Alia en Laiyza. Alea had een infectie aan haar huid en Laiyza was zo erg aan het hoesten dat ik donderdag bang was dat ze ter plekken dood zou gaan. Het bleek gelukkig allemaal mee te vallen. Laiyza had gelukkig geen malaria en voor Alea konden we een zalf krijgen waarmee we de uitslag binnen een paar dagen weg konden krijgen. 5uur en een hele verzameling medicijnen later stonden we weer buiten op de taxi te wachten.

Inmiddels hadden we ook al afgesproken met Lieke om naar Mole te gaan die vrijdag dus na nog wat spelletjes te hebben gedaan met de kids onze tassen gepakt en naar het busstation gelopen om op de bus te wachten. Die kwam (gelukkig met Lieke er in) om 7uur ipv 5 uur. Mole is gelukkig niet ver weg dus een uurtje later waren we in het park. We konden met zn 3en een kamer krijgen met eigen badkamer wat echt heel relaxed was op 3 mega grote kakkerlakken na dan. Na het gebruikelijke gegil toch maar gaan bedenken hoe we ze weg kregen aangezien we er wel moesten slapen en dat dus niet ging lukken met die beesten loslopend in de kamer. Jerney en ik hebben inmiddels een hele strategie ontwikkeld die gaat als volgt: eerst een emmertje zoeken, die over de kakkerlak heen zetten, tijdschrift er onder schuiven en vervolgens de emmer heel snel leeggooien naar buiten terwijl de ander de deur zo snel mogelijk weer dicht doet. Dat ging bij de eerste prima volgens plan. Nummer 2 had jammer genoeg geen zin om mee te werken. Die rende het nachtkastje in waarop we hem met kastje en al maar buiten de deur hebben gezet.

Daarna maar wat gaan eten. Toen het ineens echt super hard begon te regenen en te onweren. Door de storm viel het licht ook telkens uit dus zijn we maar terug gegaan naar de kamer en dus helemaal zeik nat geregend in 10 seconden :P. Eenmaal terug in de kamer ondekte we kakkerlak nummer 3 :( Die hebben we maar opgesloten en onder de emmer in de badkamer laten staan.

De volgende ochten zou om half 7 de wandeling beginnen door het park dus Jerney en ik waren al vroeg op pad om het terrein rond de kamer te verkennen. Lieke was die nacht ziek geworden dus die bleef nog even slapen. Voor de kamer meteen de eerste olifant ontdekt. De Wandeling was best leuk. Maar doordat het zo hard geregend had die nacht niet heel erg veel dieren kunnen zien. Maar dat werd goed gemaakt door de kudde olifanten die tijdens het ontbijt een bad kwamen nemen in de poel die onder aan de berg ligt waar het hotel op staat. Echt zo gaaf om te zien!! De rest van de dag lekker in het zwembad gehangen. Nog een of andere kerel van de verdrinkingsdood gered (een Ghanees die niet kon zwemmen maar toch besloot het diepe te verkennen) dus kwamen mn reddend zwemmen diploma's toch nog eens van pas!

De volgende dag vertrok de bus al om 04:00 's ochtends!!?? Niet heel fijn maar het is de enigste bus die gaat. Om 5uur dus al terug in Damongo en konden we nog even gaan slapen tot 8uur. Na het ontbijt zondagschool voor de kinderen. Echt super leuk want we gingen na een kort bijbelverhaaltje dansen op happy hardcore nummers en we hadden de grootste lol (ik zal de video laten zien als ik weer thuis ben)!

Maandag was dan eindelijk de eerste schooldag na een maand vakantie en Jerney en ik hadden er echt zin in omdat we dan eindelijk echt konden beginnen aan waar we voor gekomen waren. Dat werd een grote teleurstelling aangezien het op die school echt ontzettend slecht geregeld is allemaal. We werden even voorgesteld in alle klassen. Kregen een paar boeken in onze handen geduwd waaruit we moesten kiezen welke klas en welk vak we wilde geven. We zijn toen maar bij een klas gaan zitten om een idee van een les te krijgen maar de leraar kwam pas om half 11 opdagen. Vervolgens deelde hij cijfers van proefwerken uit waarbij de kinderen die een onvoldoende hadden een mep kregen. Om 11uur hadden we het zo gehad dat we maar naar huis zijn gegaan om zelf de boekjes even door te nemen en te beslissen wat we zouden doen.

Maandag was echt de eerste dag waarop ik het even niet meer zag zitten. Na 3 weken dacht ik eindelijk echt te kunnen beginnen. Maar nu ben ik dus weer niks opgeschoten en moet je dan maar weer wachten tot woensdag omdat dinsdag een vrije dag is voor heel Ghana. Het was gewoon even allemaal te veel. Abraham die ontzettend druk in met 2 zeurende commanderende Amerikanen en die we dus maar weinig zien. De constante vergelijking die getrokken wordt tussen ons en andere vrijwilligers waardoor je een soort competitie moet leveren voor je idee. De teleurstelling over de eerste schooldag....

Maar vandaag hebben we even het roer om gegooid. We zijn 's ochtends gaan knutselen met alle kinderen wat erg leuk was. De was gedaan en opgeruimd. En 's middags zijn we begonnen met bijles voor lezen en schrijven. Wat ontzettend hard nodig blijkt te zijn :s. We zullen ze eens laten zien dat me minsten net zo goed zijn als Sara, Natasja en Theresa, zo niet beter hahaha.

Dus tot zo ver de dip en deze update. Morgen naar school. Ik ga groep 5 engels geven dus maar even checken hoe ver ze zijn.

Jullie horen weer snel van me!

Sanne

  • 01 Mei 2007 - 21:34

    Kirsten:

    Hey meis,
    goed om te lezen dat je alweer uit je dipje komt.
    Veel succes met groep 5!
    Dikke kus

  • 01 Mei 2007 - 22:41

    Paps En Mams:

    HEY meisje, dit zijn weer goede berichten en toon jij je ware vechtlust.
    Laat ze maar eens een poepie ruiken daar wat jij en Jerney kunnen en maak je daar maar niet te veel onmisbaar want het duurt maar 4 maanden hoor.
    Leuk te lezen dat je ook weer iets ondernomen hebt voor je zelf, het land bekijken hoort er ook bij hoor want dat verdienen jullie ook.
    Er is een pakketje voor je onderweg maar dat gaat er ongeveer een maand over doen dus even geduld en dan kan je het in Tamale ophalen.
    We horen wel weer van je, kusjes.

  • 01 Mei 2007 - 22:56

    Tesszzz:

    Hé Sanniepannie!

    Ahh wat kut zeg allemaal, je zou toch denken dat ze heel blij met jullie zijn dat je daar les komt geven. Komen er niet zo veel vrijwilligers ofzo, dat ze niet zo goed weten wat ze met jullie aan moeten? Ik weet het ook allemaal niet. Ik denk iig wel dat je heel anders tegen dingen aankijkt als je weer terug bent in Nederland. Probeer er gewoon het beste van te maken!

    Kusjes Tes

  • 01 Mei 2007 - 23:13

    Martin:

    Een kakkerlak onder een emmertje.... dat daat nog. Maar een olifant...........

    Groetjes, Martin

  • 02 Mei 2007 - 07:44

    Lisa:

    HééJ Sanne !

    Heel veel succes he !!!
    vind het erg leuk om je verhaaltjes zo te lezen..!!
    Groetjess!!
    Lisa
    "je buurmeisje haha"

  • 02 Mei 2007 - 08:56

    Marjannie:

    Heej Sanne!
    Wat ontzettend gaaf dat je al die olifanten hebt kunnen bekijken, ben benieuwd naar de fotos daarvan!
    Veel succes met lesgeven, zal even hard werken zijn, maar gewoon doorzetten!
    Hele dikke knuffel vanuit Maastricht, Marjannie :)

  • 02 Mei 2007 - 09:43

    Ria:

    Zo-n verblijf in Ghana helpt je wel van je insekten fobie af, haha.
    Fijn dat je je nu nuttig kan maken met de bijlessen.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 Mei 2007 - 13:44

    Sjoerd:

    hey sanne, wat leuk om weer wat te lezen van je... Apart zeg dat er op zo'n manier les gegeven wordt... zullen die kinderen het afleren na een mep te hebben gekregen? Ik was juist trots op mezelf na mijn eerste 1 voor biologie (op de middelbare) :p Vond het wel een grap....

    Echt tof dat je gewoon les aan die kinderen gaat geven. Hoe oud zijn ze? Of is groep 5 gewoon dezelfde leeftijdsgroep als groep 5 hier?

    Je moet die concurrentiestrijd met die anderen helemaal niet aan willen gaan, want jij kent je eigen kwaliteiten... en wij weten toch wel wie de beste is!!!

    Maar ik ga nu weer eventjes aan mijn schoolwerk zitten... veel plezier en tot snel!

    Dikke kus & veel liefs, Sjoerd


  • 02 Mei 2007 - 16:17

    Myrna:

    Sanne wat een avonturen zeg!! Ieeuw die kakkerlakken mja wees blij want als je straks weer terug ben in maastricht ben je vast niet meer zo bang van een spinnetje :)! Balen van het dipje, maar opzich logisch want je maakt ook wat mee daar! Maar ik weet zeker dat het wel goedkomt en over een paar maandjes ben je weer terug kan je weer hard met ons mee feesten, want we missen je wel hoor :) Heel veel succes daar, liefs!

  • 03 Mei 2007 - 17:23

    Opa & Oma:

    Hallo lieverd wat maak jij veel mee. Ook leuke dingen, om de kakkerlakken te vangen eng hé. 't Is alleen jammer dat je zo geen olifanten kan vangen. Zo te lezen ben je ook nog verpleegster, en je reddingszwemmen kwam ook nog goed van pas. Wat zullen de kids veel van jullie leren op school. Enheb je een leuke kamer, zonder beesten? Laat daar wat van horen, we zijn erg benieuwd, hier is alles oké, nog steeds erg mooi weer. Veel liefs en een dikke kluffel,xxxxx

  • 04 Mei 2007 - 17:10

    Lieke:

    Hee sanne!!
    Ik was jou niet vergeten hoor! Ik wilde op je site schrijven na die van jerney, maar toen was mijn internettijd op :(
    Leuk om je verhaal te lezen!! Vond het erg gezellig met jullie in mole :) Jammer dat ik jullie dit weekend misloop! Maar goed, ik zie je vast snel weer!
    Succes met het werk op school! Ik hoop dat het allemaal wat makkelijker wordt!

    Veel liefs lieke

  • 04 Mei 2007 - 18:50

    Helen :

    Wat een Fantastische stukjes kan jj schrijven!!! Ik zou willen dat ik in jou schoenen zou staan. Toch heb ik het gevoel dat ik er een beetje bij bent.Ook geniet ik van de foto's. Wat een poepie's van kinderen. Je zou ze toch zo mee willen nemen naar dat rijke westen. Het dierenrijk mag je wat mij betreft daar achter laten hoor. Niet zo hoog aaibaarheidsfactor!!!! Maar dan even over die foto van jou.....,volgens mij zijn het 6000 vlechtjes.Het staat je super GAAF.Wil ik ook!!!! Ria wil ze ook maar dat zal ik haar maar afraden.Leeftijds grens was toch 48 jaar?????ha ha. Meissie geniet van het leven daar en tot horens. Dikke kus Helen

  • 04 Mei 2007 - 19:56

    Luc:

    Hey Sanne,

    Dan eindelijk een berichtje. Echt heel leuk om je ervaringen te lezen en iets te leren over het cultuurverschil met daar. Ik ben zeer benieuwd wat je verder nog gaat meemaken en ik hou de site zeker in de gaten. Houdt je sterk en maak dr wat van. We (Vodafone) missen je hier erg,

    Dikke kus,

    Luc.

  • 05 Mei 2007 - 11:27

    Arn:

    Ik heb de afgelopen week nogal wat gemist, maar heb net de schade weer ingehaald en ben dus weer helemaal bij. Gelukkig het dip(je) overwonnen, badende olifanten gezien en op weg om professionele kakkerlakkenvanger te worden. Wat wil je nog meer. Heel gaaf!!!

    Groetjes,

    Arn

  • 08 Mei 2007 - 17:09

    Hen,El,Michelle:

    Ha die Sanne,
    We lezen met veel plezier je verhalen, je doet het goed, meisje! Wat zul jij hier veel van leren. Ik was ontroerd toen ik de foto's zag van jou met de kindertjes. xxx van ons alledrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Damongo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2007

Welkom in ons kikkerlandje!

31 Juli 2007

Cadeautjes uit Holland!!!

26 Juli 2007

Bye Bye Yoo Nkoranza

19 Juli 2007

Meet my children

09 Juli 2007

Wat een bevalling.
Sanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 18025

Voorgaande reizen:

08 April 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: