Pannekoeken!!!! - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu Pannekoeken!!!! - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Sanne Kamp - WaarBenJij.nu

Pannekoeken!!!!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Mei 2007 | Ghana, Damongo

Lieve allemaal,

In het vorige bericht had ik al verteld dat we begonnen waren met het schilderen van de school. Nou dat is aardig opgeschoten. Het eerste gebouw is helemaal af, zowel binnen als buitenkant met een rode strook aan de onderkant van het gebouw. Het ziet er echt zoveel beter uit! Zodra ik de kans krijg zal ik weer foto's gaan plaatsen dan kunnen jullie het verschil zien. Nu is het wachten op geld uit Nederland om verf te kopen voor het tweede gebouw.

Verder was de afgelopen week best vermoeiend. Onze eigen schuld want we hadden aangeboden om voor Rafael te zorgen nadat hij ontslagen was uit het ziekenhuis. Dus dat was de hele dag rondlopen met en kind op je rug geknoopt, luiers verschonen (die ze niet hebben en dan gebruik je gewoon katoene lappen) en eten naar binnen zien te krijgen. Dat ging eigenlijk prima, hij eet echt als een gek! Jerney en ik konden het bijna niet bijhouden. Het nadeel van zo'n baby in huis is natuurlijk wel dat je slaap er een beetje onder lijdt. Rafael sliep dan gelukkig wel door maar om 5uur/ half6 is ie dan echt wel wakker.

Na een week vonden we het wel weer even leuk geweest en was het jochie behoorlijk aangesterkt, was zn zweer dicht en de antibiotica zo goed als op. De hoogste tijd dus voor ons om op zaterdag eens uit te gaan slapen. Dat houdt in tot half8 ongeveer. Dat ging dus niet door want we hadden de werkers uit Accra nog steeds te gast. En die besloten om om kwart voor 5?! hun radio keihard aan te zetten. Toen had ik het echt gehad...wel of geen luidruchtige cultuur, je houdt maar een beetje rekening met elkaar. Dus heb ik ze vriendelijk doch dringend gevraagd om het volume iets naar beneden te draaien. Dat hielp, de radio ging helemaal uit. Wij blij, tot half7 toen ze keihard van de christelijke dvd's met concerten gingen draaien. Je begrijpt het dus al, ons humeur was niet zo best zaterdag ochtend. Om er toch nog een leuke dag van te maken zijn we toen met Femke en Jessica naar de markt gegaan om boodschappen te doen. Ritsen en stof te kopen voor de rokken die we willen laten maken en heeeeeeeeel veel bloem...

Bloem voor 125 pannekoeken!!! We hadden namelijk gepland om op zondag met alle 37 kinderen en wat begeleiders naar het zwembad in Mole te gaan en dan moet je natuurlijk ook wat te eten meenemen. Dus nu kan ik zeggen dat ik letterlijk voor een heel weeshuis pannekoeken heb staan bakken. Wel gezellig met zn 2en alleen in huis. Konden we ongestoord keihard onze eigen muziek luisteren ;)

Mole was echt 1 groot succes. De kinderen waren helemaal opgetogen over het zwembad en niet minder om de pannekoeken. Abraham had een busje geregeld waar we wonder boven wonder best goed in pasten. Alleen toen ie begon te rijden schrokken we ons dood van het lawaai en de schokken waarmee het in beweging kwam en richting een grote hobbel reed waardoor we helemaal scheef stonden en bang waren dat we om zouden vallen. Maar ook daar is een oplossing voor: Tanko (jongetje van 10) sprong spontaan op en riep keihard door de bus 'Let us pray!'. Waarop iedereen begon te bidden dat we alstublieft in Mole aan mochten komen in deze bus. Het heeft geholpen want we zijn er ook weer mee terug gekomen en natuurlijk staat alles op film. Jerney, Femke, Jessica en ik hebben de hele dag met kinderen op onze rug door het zwembadje rond gesjouwd want niemand kan zwemmen. De kleintjes hadden we in opblaasbadjes naast het zwembad gezet en de pannekoeken gingen er ook goed in. Dan weet je weer waar je het voor doet.

Die nacht begon het te regenen, en niet te zuinig ook. Dat ging door tot ongeveer 9uur de volgende morgen. Daardoor konden we lekker rustig aan doen want zodra het hier regent ligt alles stil. De school begint dan ook pas als het weer droog is en de kinderen komen dan ook pas naar school. 's Middags de muziek installatie buiten gezet en een openlucht disco gehouden. Wat veel kijkers trok.

Vrijdag gaan we voor 3 dagen naar Tamale, weer boodschappen doen voor de kids en met Hanneke (uit de orientatieweek) op stap. Hopenlijk kan ik dan weer nieuwe foto's plaatsen.

Heel veel liefs!

San

• 15 Mei 2007 - 14:08

Martin:

Leuk om weer een positief bericht te lezen. Dat zouden ze hier ook moeten doen: Als het regent ligt alles stil...
    Veel plezier en ik wacht weer op je volgende bericht (en foto's)

Groetjes, Martin

• 15 Mei 2007 - 14:17

Lottie:

Heej Sannepan! Goed dat je die lieve kleintjes daar pannekoeken leert eten :P (en bedankt voor de kookinspiratie voor vanavond;))! Leuk om je verhalen te lezen! Geniet ervan en ik hoop dat je ooit (binnenkort!) een momentje vindt om eventjes bij te slapen ;)!
    Liefs van Lot!!

• 15 Mei 2007 - 14:27

Maureen:

Hoi Sanne,
    Ik vind het zo geweldig om al jouw berichten te lezen. Hoe moeilijk het som s ook is, je maakt ook zo veel leuke en gekke momenten mee. Al deze ervaringen pakt niemand je meer af. Geweldig!
    Pas maar op, dat je daar straks niet wilt blijven...........
    Heel veel liefs en een dikke pakkerd

• 15 Mei 2007 - 14:48

Gabrielle:

Heejjj sanne,

Superr leuk verhaal dat je hebt geschreven! Klinkt allemaal echt ontzettend leuk!!! Succes daar :)

Liefs Gaab

• 15 Mei 2007 - 15:38

Bart:

Hoi Sanne,
    Goed om eens een (bijna) volledig positieve update te lezen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's van het schilderwerk.
    Tot de volgende update!

• 15 Mei 2007 - 16:09

Anette:

Pannenkoeken gaan er altijd in, waar je ook bent.

• 15 Mei 2007 - 16:19

Ria:

wat een super leuk en vooral positief verhaal!!!!!!!!!! Je hebt de kinderen een dag van hun leven gegeven.Wat een vooruitgang boekt Rafael, daar doe je het ook voor. Kind wat wordt je veelzijdig, schilder, kinderverzorgster, ziekenverzorgster, badjuffrouw, kokkin, geweldig!
    Veel plezier in Tamale( denk nog niet dat je pakket er is).XXXXXXXXXXXX

• 15 Mei 2007 - 16:39

Wilma En Claudia:

hai Sanne, wat een geweldig verhaal!! weten ze daar ook wat pannekoeken zijn en....hoe ze smaken!!meiske wat maak jij en je collega's veel mee. wij kijken uit naar jouw foto's en je verslag! veel liefs van ons.

• 15 Mei 2007 - 19:30

Henk.:

Hoi Poppie.
    Ik moet jou ook veel sterkte en plezier toe wensen van mijn collega's die ook regelmatig informeren en jou site bekijken hoe het met jou gaat.Je bent echt een all round wijvie en staat bijna nergens meer van te kijken. Top wat je allemaal daar doe en blijf zo door gaan want je betekent heel veel voor deze mensen.Wij bellen weer en ik mail je nog. Kus paps.

• 15 Mei 2007 - 20:20

Helen:

Gut Sanne, dit maal geen enkel eng beest of onderkruipsels??????? Zelfs geen dikke vette Ghaneese bromvlieg op je pannekoeken????? Grapje hoor. Meissie ga zo door en ik geniet van je geschreven stukjes. Hollandse knuffel van mij.

• 16 Mei 2007 - 10:44

Opa & Oma:

Hallo Sanne, wat een leuke berichten, wezijn trots op je, hoe je dit alles beleefd. Zo te horen gaat het met de kleien Rafael goed, met jullie zorgen zal 't best goed komen, goed hoor. En de pannenkoeken vielen ook in de smaak bij de kids. Is je rok al klaar? Leuk dat je de laatste twee maanden nog naar een andere lokatie gaat. We kunnen al 't spel Patience op de laptop, hoe vind je dat, knap hé. Papa en Mama hebben 't ons Zondag geleerd. veel plezier vrijdag, als je drie dagen naar Famale gaat. Tot volgende keer en heel veel liefs en knuffels , xxxxxxxx

• 17 Mei 2007 - 18:01

Liselore:

Hmm... Lekker Pannenkoeken...
    Heb de laatste tijd echt heel erg zin in nederlands eten en een normale douche. Maar het is nog steeds geweldig hier in Ghana, vind je niet?
    Zie je denk ik morgen... je zal dit wel neit meer lezen...
    Succes met de busreis!
    Kus Liselore

• 20 Mei 2007 - 13:07

Tante Christien En O:

Hoi Lieve Schat,
    Eindelijk 'n berichtje van ons, het lukte op een of andere manier niet om te mailen, maar wij gaan het weer proberen, wa t heb jij al veel meegemaakt
    zeg.Wat 'n prachtig ervaring voor je, hele leuke foto's wij zijn trots op je, je gaat nu even lekker 'n paar weken erop uit geniet ervan maar pas goed op jezelf, Dikke knuffel van ons,
    Tante en Oompie Doeiiiiiiiiiii

• 21 Mei 2007 - 20:51

Jenny:

Ha Sanne,

leuk om je berichtje te lezen van jullie dagje mole. Veel plezier nog in de komende weken.
    Een hartelijke groet vanuit nederland.

• 22 Mei 2007 - 12:17

Nienke:

Heej San!

Wat leuk om je bericht te lezen!
    Wat grappig ook met een klein kind op je rug, is dat eigenlijk niet nog een beetje te vroeg voor jou?? ;)
    geniet van Ghana, ik kijk uit naar je volgend bericht!

liefs, Nienk

• 22 Mei 2007 - 12:56

Marjannie:

Wat zie je er vrolijk uit met al die kinderen om je heen :) Wordt er vrolijk van!

We missen je wel hier hoor in Maastricht, jammer dat je er met het ULV hockeytoernooi niet bij was, maar er komen nog genoeg leuke dingen straks in Maastricht! Eerst VOLOP van Ghana genieten! Dikke KUS

• 22 Mei 2007 - 13:19

Nicolette:

Hi Sanne :)
    Wat lief al die kleine kindjes op je rug en om je heen :) En je bent al lekker bruin geworden zag ik!
    Heel veel plezier daar en ik ben benieuwd naar je volgende bericht!
    Kus Nic.

• 24 Mei 2007 - 07:04

Opa & Oma:

Hallo lieverd nog even eenberichtje voor we met vakantie gaan van 1 ste pinksterdag tot 10 juni. We hebben net de foto,s ontvangen. Die hebben Papa & Mama naar ons opgestuurd. Wat zijn die leuk, we waren er hardstikke blij mee. Wat staa jij met de kindjes er leuk op. Opa vond je een echte inlandse met de babij op je rug. Enig hoor. Zo te zien heb je 't goed naar je zin. Heel veel liefs en dikke knuffels xxxxxxx

• 24 Mei 2007 - 13:19

Jern:

Dacht, doe eens gek en plaats ook een berichtje! Hoewel je hier naast me zit , dus ik heb eigenlijk ook niet veel te vertellen. Zal nog raar worden straks gedag zeggen na 9 weken 24-7 samengeleefd te hebben. Maar de laatste 2 weken gaan nog super worden!

Knuf!